Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Dlaczego warto jeść ryby?


POWRÓT


Ryby mają istotne znaczenie w komponowaniu prawidłowej diety człowieka. Wynika to przede wszystkim ze specyficznych substancji, jakie w nich występują. Do najważniejszych należą wysokowartościowe białko, długołańcuchowe kwasy tłuszczowe omega?3, witaminy z grupy B, witamina A, witamina D oraz składniki mineralne, zwłaszcza fluor i jod.

Ryby stanowią dobre źródło pełnowartościowego białka, charakteryzującego się bardzo wysoką przyswajalnością, która wynosi aż 97%. Białko jest najcenniejszym składnikiem mięsa ryb, jego zawartość w rybach świeżych kształtuje się na poziomie 16,3 do 23,7g w 100g mięsa. Najbogatsze w białko jest mięso halibuta, łososia i szczupaka.

Tłuszcz ryb posiada wiele wartości odżywczych i zdrowotnych. W rybach morskich, takich jak łosoś tłuszczu jest więcej, przemawia to jednak na ich korzyść. Dostarcza on bowiem długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, które są niezbędnym składnikiem pożywienia. Największe ilości zdrowych kwasów EPA i DHA występują w tłustych rybach morskich takich, jak: łosoś, makrela, śledź. Co ciekawe mięso ryb charakteryzuje się niską zawartością cholesterolu, dla porównania w 100g masła jego ilość wynosi 250 mg, w 1 żółtku 300 mg, w rybach natomiast jest go ok. 5-krotnie mniej!

Zawartość węglowodanów w rybach jest nieznaczna i wynosi poniżej 0,5%. Jest to dobra wiadomość dla osób stosujących dietę odchudzającą. Ilość węglowodanów uzależniona jest od postaci, w jakiej spożywane są ryby, dlatego też wyższą zawartością charakteryzują się konserwy rybne, gdzie obok ryb jest duża zawartość bogatych w węglowodany warzyw.

W porównaniu z innymi surowcami żywnościowymi mięso ryb jest bogatym źródłem witamin. Na ogół jest ich więcej niż w wołowinie, mleku i jajkach. Mięso ryb należy do najbogatszych źródeł witamin z grupy B. Już jedno danie może pokryć dzienne zapotrzebowanie człowieka na ten składnik!
W mięsie ryb, w szczególności tłustych, występuje dużo witaminy A i D. Doskonałym źródłem witaminy D jest tran i oleje rybne w rybach takich jak: łosoś, tuńczyk, śledź, makrela czy sardynki