Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Ryby w żywieniu kobiet w ciąży i karmiących


POWRÓT


Dzięki spożyciu ryb kobieta w ciąży dostarcza organizmowi wielu cennych składników mineralnych i witamin, na które zapotrzebowanie właśnie w okresie ciąży znacznie wzrasta. Dla kobiet w ciąży i karmiących cenne jest przede wszystkim pełnowartościowe białko, a także jod i kwasy tłuszczowe omega-3, zwłaszcza DHA (kwas dokozaheksaenowy) – składniki rzadko występujące w żywności, a mające duże znaczenie dla rozwoju płodu (DHA wpływa na rozwoju mózgu i narządu wzroku), zwłaszcza w trzecim trymestrze ciąży.

Wykazano, że odpowiednio wysoki poziom kwasów omega-3 w diecie kobiet w ciąży przeciwdziała przedwczesnym porodom i niskiej masie urodzeniowej noworodków oraz optymalizuje rozwój centralnego układu nerwowego i zdolności uczenia się, a także zmniejsza ryzyko reakcji alergicznych i rozwoju atopii. Sugeruje się także, że niski poziom DHA w diecie odpowiada za niższy współczynnik inteligencji wśród dzieci, a także częstsze występowanie hiperaktywności dzieci (ADHD) i dysleksję.

Kobiety w ciąży i karmiące powinny spożywać tyle ryb i przetworów rybnych aby dostarczyć do organizmu ok. 1 g EPA i DHA dziennie. Można to osiągnąć spożywając 2-3 razy w tygodniu posiłki rybne z różnych gatunków ryb, czyli ok. 0,5 kg tygodniowo.