Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Ryby w żywieniu dzieci


POWRÓT


Rola ryb w żywieniu dzieci jest szczególnie ważna. Oprócz dobrej jakości białka potrzebnego do rozwoju mięśni i składników mineralnych, ryby jako najbogatsze źródło długołańcuchowych kwasów tłuszczowych omega-3 odgrywają ważną rolę na każdym etapie rozwoju człowieka, od okresu życia płodowego począwszy. Obecnie pediatrzy zalecają, aby ryby wprowadzać już w pierwszym roku życia dziecka (a nawet już po 6. miesiącu życia). Omega-3 zmniejszają ryzyko rozwoju chorób atopowych u dzieci, objawów alergii, łagodzą odczyny zapalne oraz chronią układ krążenia. Dbanie o układ krążenia powinno zaczynać się już w dzieciństwie, tymczasem typowa dieta dzieci często charakteryzuje się wysoką zawartością węglowodanów prostych, tłuszczów nasyconych (zwłaszcza cukierniczych) i tłuszczów obecnych w wielu produktach oraz niskim spożyciem ryb, a tym samym długołańcuchowych kwasów omega-3. Taki profil diety sprzyja podwyższeniu poziomu złego cholesterolu LDL i zwiększa ryzyko miażdżycy. Omega-3 wpływają natomiast korzystnie na modyfikację składu cholesterolu obniżając niekorzystną frakcję LDL i podwyższając poziom HDL – uważanego za dobry cholesterol. W efekcie ogólny poziom cholesterolu jest nie zmieniony, a ryzyko miażdżycy znacznie obniżone.